Welcome & Välkommen

Eric: She is Swedish, I am British… and we are now together… in a “proper” relationship, trying desperately to traverse the precarious world of cultural differences, long distance relationships…. and the world of fika!

A year ago, working for an international company… we first met. To say that it was love at first sight is an understatement. We “clicked” (as she says.) We sat up late, talked about everything that we could think of, and spent as much time together as we could.

swedish and british flag

It’s been a rocky beginning but the positives far outweigh the negatives. Travelling to Sweden for the first time, learning why Christmas Day is actually on Christmas Eve, spending so much money on coffee… and IKEA of course. Now with Brexit firmly fixed to pull the carpet out from underneath us, we have decided to blog about our experiences.

Some of the blogs may be political (as Article 50 limits our decisions), some of the blogs will be about culture, language and our experiences, but some of the blogs will just be about us. A Swede and a Brit. Crossing international boundaries, living 866 miles (UK miles… not Swedish ones) away from each other, and being firmly, securely transfixed by our own Crazy Love.

(Erika understands English, very well in fact. She is fluent, whereas my Swedish….. Bad at best. Obviously I’m learning, but so far I only have very basic knowledge. Hopefully that will continue to improve.)

Erika: Som en något mer världsvan person än Eric ser jag vårt förhållande som ett vanligt förhållande, om man bortser från den röriga starten vi fick. Jag ser inte de kulturella skillnaderna på samma sätt eller de 866 engelska milen (139 “vanliga” mil). Och Brexit… Det löser sig 😉  Vi är inte de första personerna som träffats, blivit förälskade och fått det att fungera. Om det så handlar om att vi har flera mil (or miles, babe) mellan oss, kulturella skillnader, språket eller vilka andra hinder det än kan finnas, så löser det sig. Samtidigt som jag skriver detta inser jag att jag kanske stoppar huvudet lite i sanden och hoppas på att Brexit inte ska innebära några större problem. Vilket jag inte tror, men samtidigt inte är tillräckligt insatt i. Att Eric kommer från en mindre stad och jag från en större stad påverkar också hur vi ser på saker och ting. Jag är van vid kulturella skillnader och tänker inte över det, medan Eric har varit mer “isolerad”.

Jag ler ofta åt hur, på ett sätt, oskyldig Eric är när det kommer till den stora vida världen. Han ogillar starkt när jag säger detta, men han är så söt. När jag säger att jag är mer världsvan menar jag inte det på ett globetrotter-sätt. Jag är van att klara mig själv, att resa fram och tillbaka till jobb och att träffa människor från hela världen. Jag har inte rest och sett mycket, och det är en av sakerna jag ser fram emot att göra med Eric. Att se nya platser och få den där “wow” upplevelsen tillsammans. Den upplevelsen han har nu, när han är på besök hos mig i Sverige för första gången. Den realisationen över hur andra platser kan vara så olika från hans egna hemstad, men samtidigt så lika. Det är så gulligt för mig och jag älskar det.

Vi är så olika, men samtidigt så otroligt lika. Vi vet att de besluten vi tagit för att satsa på oss är galna. Men… Jag kan inte vara utan honom. Två ord: Crazy love

Leave a Reply

