Swedish cuisine? Or not…

Eric: We’ve wandered around Malmö, for days. The city is beautiful. The architecture is fantastic. The food is…. well not really Swedish so far.

We’ve eaten Italian food, Vietnamese food, Wraps, Pizza and so much COFFEE!!!

Malmö is a huge melting pot of different cultures and we have sampled as much as time will allow. There are still so many places that I want to try. Where I come from, our choices are limited. I really do live in a tiny “one horse” town. The local pub serves many different meals… as long as it is served with chips (fries). The local chip shop – chips again. The local sandwich bar – chips available. So to be served something with noodles… wow! How exotic!

C77cETGWkAECpnR

For those of you who do not know… This place is the best pasta in town. Two set meals – one vegetarian – one meat… and perfect in every way.

I’ll let Erika tell you where we’ve been… as, in all honesty… I can’t remember. It’s been a whirlwind of culinary masterpieces from around the city.

Erika: Fika. Är det något jag kan, så är det att fika! Jag började min ”fikakarriär” för 18 år sedan på Malmös absolut första Espresso House på gågatan och sedan dess har Malmös fikakultur bara växt och växt. Idag är Espresso House, Sveriges Starbucks, någonstans jag går när jag bara behöver en snabb take away, men om jag fikar med vänner så går jag till mina små pärlor. Och jag vill hela tiden hitta fler. Nyöppnade som äldre.

Sprudge-FIKANYC-RobertWolcheck-FIKA_NYC_coffee_cup_detail-1

Att få visa Eric den delen av Malmö var givetvis ett måste. Inte bara att sitta och fika, utan att också få visa vår avslappnade och easy going mentalitet som vi har i Malmö. Vi har inte hunnit fika så mycket då vi mest bara går runt och känner av stadens puls. I fredags eftermiddag gick vi in till stan och satte oss på ett livligt och soligt Lilla Torg, fikade och gick vidare. Det caféet vi har fastnat lite på under helgen är en av mina favoriter, Lite Off, på Davidhallstorg. Kafferosteriet är ett måste, Kaka på Kaka på Limhamn är ett annat måste, Njutbar i stan för både fika och lunch… Och mat!

Att äta ute är också en stor del av mig. Kan ha att göra med att mina kunskaper i köket är väldigt limiterade. Lathet, det beror nog mest på lathet om jag ska vara ärlig. Jag valde ett par av mina små pärlor att ta med Eric till över helgen. Visst att det kostar lite mer att äta ute i Sverige, men det är värt varenda krona!

I fredags efter att ha visat Eric runt i en supermarket gick vi och tog en sen, snabb lunch på Wraps & Goods på Caroli City. Älskar deras lax/pepparrot wrap. Och jag älskade Erics reaktion till sin kyckling/salsa wrap. Han blev så förvånad över hur gott något så enkelt kunde vara. Plus att deras wraps är fullproppade så man blir ordentligt mätt.

På lördagen började vi på Lite Off Coffeeshop och Eric älskar Davidhallstorg. Jag visade honom runt lite och vi åt sedan lunch på Nois bakom Triangeln. En liten vietnamesisk street food restaurang med ett fåtal bord och take away, som helt klart är en av mina favoriter. Eric höll med 🙂 Och när vi ändå var så nära Möllan kände jag att ett litet pit stop på Ölkaféet var ett måste. Han är ju trots allt från England, så lite öl får jag ju ha med i planerna.

big_DSC_0211

Söndagen spenderades till fots och när vi till slut blev hungriga valde vi att prova en liten italienare inte ens jag provat tidigare, även om jag hört mycket om den. Via Napoli vid Ribban. Vi delade en pizza, två öl och en tiramisu med vars en espresso, och blev ordentligt underhållna av den autentiska italienska känslan servitörerna ”bjöd” på. Hit kommer vi definitivt komma tillbaka.

esterno-del-ristorante

Efter helgens många mil till fots valde vi på måndagen att direkt bara gå och sätta oss på Lite Off. Dagens lunch hade jag planerat på en annan favorit, även om salladerna på Lite Off är spot on. Men jag ville visa Eric diPenco som det säkert är femton år sedan första gången jag gick dit. Återigen. Han var mer än nöjd.

Leave a Reply

